Marknadsföring
Marknadsföring som är hederlig, laglig, vederhäftig och fri från stötande inslag bidrar till konkurrens på lika villkor, bygger konsumentförtroende och gynnar företag och varumärken. Det ligger därför i företagens intresse att självreglera sin marknadskommunikation. Genom självreglering minskar samtidigt behovet av krånglig byråkrati, lagstiftning och andra offentliga restriktioner. Självreglering utgör också grunden för Internationella Handelskammarens (ICC) arbete på marknadsföringsområdet. Redan 1937 publicerade ICC sitt första regelverk för etisk och ansvarsfull marknadsföring. ICC:s Marknadsföringskod är i dag ett internationellt erkänt, branschöverskridande och landsneutralt ramverk som utgör grunden för självreglerande organ och lagstiftning världen över.
Vad gör kommittén?
Marknadsföringskommittén bevakar utvecklingen på marknadsföringsområdet och arbetar för att företags marknadsföring ska vara etisk och vederhäftig. Kommitténs arbete syftar till att stärka självregleringens roll inom marknadsföring. Kommittén bidrar till arbetet med ICC:s Regler för reklam och marknadskommunikation (Marknadsföringskoden), som är ett internationellt erkänt ramverk som hjälper företag att säkerställa att deras marknadskommunikation är etisk och ansvarsfull. Marknadsföringskoden ligger också till grund för lagstiftning och etiska bedömningar av marknadsföring genomförda av självreglerande prövningsorgan världen över. I Sverige tillämpar t.ex. Reklamombudsmannen Marknadsföringskoden i sin bedömning av reklam. Även en stor del av Konsumentverkets vägledningar och rättspraxis bygger på koden.
Till Marknadsföringskoden hör också kompletterande riktlinjer som reglerar miljö- och klimatpåståenden i reklam och marknadsföring. Därutöver utvecklar ICC internationellt även branschspecifika ramverk, verktyg och guider, bl.a. vad gäller alkoholreklam, mat- och dryckesreklam samt särskild vägledning gällande marknadsföring gentemot barn och ungdomar. Läs mer »
Kommitténs ledamöter
Ordförande: Maria Mossenberg, Director of Corporate Affairs & Engagement, L’Oréal Sverige AB
Vice ordförande: Helén Waxberg, Helén Waxberg Advokat AB
Anna Jussil Broms | Advokatfirma DLA Piper Sweden KB |
Gustav Kyringer-Jurell | Advokatfirman Cederquist |
Malin Allard | Advokatfirman Cederquist |
Marcus Ateva | Advokatfirman MarLaw AB |
Daniel Tornberg | Advokatfirman MarLaw AB |
Carl Anders Svensson | Advokatfirman MarLaw AB |
Alexander Jute | Advokatfirman MarLaw AB |
Beatrice Wahlström | Arvid Nordquist HAB |
Erica Bertilsson | Arvid Nordquist HAB |
Tobias Eltell | Bonnier News |
Sanna Wolk | Cirio Advokatbyrå AB |
Lisa Blom | Google Sweden AB |
Maria Augustsson | HP Inc. |
Pernilla Delin Massarsch | HP Inc. |
Kenneth Danielsson | IAB Sverige |
Sofia Brännborn | IAB Sverige |
Feiroz Hadish | ICA Gruppen AB |
Lisa Stålspets | ICA Gruppen AB |
Anders Stenlund | ICC Sverige - Senior rådgivare |
Sofia Stigmar | IKEA of Sweden AB |
Peter Jansson | Kemisk Tekniska Företagen (KTF) |
Axel Tandberg | Legal Works Advisory |
Helena Rönqvist | Magnusson Advokatbyrå |
Mathilda Stenman | Philip Morris AB |
Christopher Büller | Philip Morris AB |
Cecilia Zarbell | Ragn-Sells Företagen AB |
Gunilla Welander | Reklamombudsmannen |
Elisabeth Trotzig | Reklamombudsmannen |
Karin Cederlund | Sandart & Partners Advokatbyrå KB |
Emma Sandler | Sandart & Partners Advokatbyrå KB |
Karin Nyman | SAS |
Lotta Lagerstedt | Skanska AB |
Anna Svärd | Svensk Handel |
Jakob Rönnerbäck | Sveriges Annonsörer |
Ulrika Wendt | Sveriges Annonsörer |
Christina Nylander | Sveriges Kommunikationsbyråer |
Annette Tannerfeldt | SWEDMA |
Mattias Grundström | SWEDMA |
Stefan Widmark | Westerberg & Partners Advokatbyrå AB |
Alexander Jute | Advokatfirman MarLaw AB |
Tobias Eltell | Sveriges Tidskrifter |
Helén Waxberg | Helén Waxberg Advokat AB |
Maria Mossenberg | L’Oréal Sverige AB |
Cecilia Zarbell | Ragn-Sells Företagen AB |
Elisabeth Trotzig | Reklamombudsmannen |
Anders Stenlund | ICC Sverige - Senior rådgivare |