Seminariet äger rum i Almedalen. 

Marknadsföringens självreglering brukar anses fungera väl, men vad händer när digitalisering och teknologisk utveckling skapar helt nya möjligheter för att målgruppsanpassa budskapen? Vad förstår mottagaren, vad krävs av avsändaren och vad gör självregleringen? Vad kan näringslivet göra mer?

I början på året kom en ny reklammarknadsutredning, där utredarens uppdrag var att undersöka om hårdare reglering krävs på marknadsföringsområdet. Särskild fokus riktas till s.k. ”känsliga” målgrupper, som barn och kognitivt nedsatta.

Den snabba utvecklingen inom marknadsföring, med allt bättre tekniker för informationsinsamling och målgruppsanpassning och allt fler kanaler att välja mellan, ställer höga krav på företagen. Hur säkerställer de att deras marknadsföring är etisk? Hur hanterar de s.k. ”känsliga” grupper i utformningen av sina marknadsföringsaktioner?

I Sverige är det bl.a. ICC:s Marknadsföringskod som ligger till grund för Reklamombudsmannens (RO) bedömningar. Under det här seminariet kommer vi att diskutera hur Koden och självreglering står sig gentemot nya medier, och mot allt mer diversifierade målgrupper.

 

Program

Moderator: Beata Wickbom, digital strateg och grundare, Hej Digitalt

Näringslivet och självreglering
Lena Johansson, Generalsekreterare, ICC Sweden

Presentation av utredningen Ett reklamlandskap i förändring samt urval av inkomna remissvar
Hedvig Hagwall Bruckner, sekreterare i utredningen samt copywriter, King

Vad gör RO?
Gunilla Welander, jurist, Reklamombudsmannen

Vad förstår mottagaren?
Erik Modig, Handelshögskolan

Vad krävs av avsändaren?
Katarina Bergegård, VD LOPPIgruppen och ledamot i IAB:s Task Force Influencer Marketing
Josefin Skyttedal, Legal counsel, Kicks Kosmetikkedjan AB
Christine Grahn, Public Policy, Facebook

”Vad är ditt medskick till näringslivet/självreglering”     

Summering

 

Arrangörer: ICC Sweden, Reklamombudsmannen, Svensk Handel

 

 

 

OBS! Ingen föranmälan krävs men om du har frågor kan du skriva till info@icc.se eller fylla i följande formulär.

Ditt namn (obligatorisk)

Din epost (obligatorisk)

Ditt meddelande