Efter nästan två års omfattande revideringsarbete lanseras den 11:e upplagan av ICC:s Regler för reklam och marknadskommunikation – ICC-koden – på global nivå. I Sverige dröjer det dock ett litet tag till innan de nya reglerna börjar tillämpas.
ICC-koden har sedan 1937 varit den globala standarden för ansvarsfull marknadsföring. Koden är ett viktigt verktyg för att stärka konsumentförtroendet och främja rättvisa konkurrensvillkor. I Sverige tillämpas ICC-koden inte bara av branschens självreglering via Reklamombudsmannen (RO), utan utgör även grunden för vad som enligt svensk lag anses vara god sed, och tillämpas därmed även i domstolar.
För att säkerställa att reglerna följer utvecklingen har koden genomgått en omfattande uppdatering. Den uppdaterade koden innehåller bland annat helt nya regler om användningen av influencer marketing, AI, algoritmer samt miljö- och klimatpåståenden i reklam. Dessutom har den utökats med ett särskilt kapitel om ansvarsfull marknadsföring kopplat till barn och ungdomar. Läs mer om innehållet i den nya koden på ICC:s globala hemsida »
Den nya koden lanseras idag, den 19 september, vid ett möte i ICC:s globala kommission Marketing and Advertising i New York. Därefter inleds processen för att översätta reglerna till svenska innan de kan börja tillämpas i Sverige. En officiell svensk lansering äger rum i Stockholm den 6 november 2024. Reglerna börjar därefter tillämpas av RO på anmälningar inkomna från och med den 1 januari 2025.
För frågor, vänligen kontakta Kajsa Persson-Berg på kajsa.persson-berg@icc.se eller tel +46 (0) 76 103 7878