I fredags kom ett för ICC-nätverket efterlängtat besked från EU-kommissionen: förslaget till direktiv om miljöpåståenden – det så kallade Green Claims Directive – dras tillbaka. Kommissionens talesperson, Maciej Berestecki, meddelade att man inte längre avser att gå vidare med förslaget. Uttalandet kom kort efter att den största partigruppen i Europaparlamentet, EPP, klargjort att man inte stödjer direktivet i någon form.
Vår senaste information tyder även på att flera medlemsländer – däribland Sverige, Tyskland, Italien och Österrike – har svängt i frågan och nu motsätter sig förslaget. Även om det formella beslutet återstår, pekar allt på att direktivet kommer att förkastas i sin helhet.
Detta är en viktig framgång för självreglering inom marknadsföring – och ett resultat av ett omfattande och samordnat medlemsengagemang. Inte minst inom vår Marknadsföringskommitté, där ledamöter spelat en avgörande roll genom att bidra med konsultationssvar, yttrande till Regeringskansliet, debattartikel, konkreta förslag på lagtextändringar samt ett öppet brev som legat till grund för vår dialog med EU:s beslutsfattare.
Greenwashing är ett reellt problem som måste hanteras, men lösningen måste vara träffsäker. Kravet på förhandsverifiering, som föreslogs i direktivet, riskerade snarare att leda till greenhushing – att tysta de företag som faktiskt gör insatser – än till mer transparens.
Problemet är inte brist på regler. Tvärtom finns redan väletablerade ramverk, såsom ICC:s riktlinjer för miljö- och klimatpåståenden. Vad som däremot krävs är bättre tillsyn och efterlevnad.
Från ICC välkomnar vi därför kommissionens besked och ser fram emot att fortsätta arbetet med att utveckla verktyg för ansvarsfull marknadskommunikation inom alla områden – även miljö och klimat.