Världen förändras.

I över 85 år har vår Marknadsföringskod utgjort den globala standarden för ansvarsfull marknadsföring. Men när Marknadsföringskoden skapades såg en annonsörs etiska avvägningar annorlunda ut. Det fanns varken tv eller internet. Miljöfrågor låg långt ner på agendan. Konsumenter ställde andra krav. Så ser det inte ut längre. Både konsumenter och politiker ställer idag nya krav på annonsörer. Dessutom ser kraven ofta olika ut beroende på vilken marknad annonsören riktar sig till.

För att säkerställa att branschen möter dagens och morgondagens utmaningar behövs regler som ligger i tiden. Därför lanserar vi i höst helt nya och reviderade regler som utgör praktisk vägledning innan publicering och ligger till grund för beslut i både domstolar och hos Reklamombudsmannen (RO).

Under lanseringen kommer vi att presentera de viktigaste uppdateringarna av koden, som bland annat omfattar nya riktlinjer för artificiell intelligens, influencer-marknadsföring, hållbarhet och marknadsföring riktad till barn och ungdomar. Du får möjlighet att höra från branschexperter, delta i diskussioner och nätverka med ledare inom marknadsföring och reklam.

Varmt välkommen!

Anmälan